Hanekinds Scoutkår bildades 2002 av ett gäng entusiastiska föräldrar som själva varit scouter som barn, och ville ge barn och ungdomar i Slaka och Lambohov chansen att ta del av allt som scouterna har att erbjuda. Vår kår har vuxit för varje år, och har idag ca 120 medlemmar.

Inom alla scoutkårer finns olika avdelningar, uppdelade efter scouternas åldrar. Hanekinds Scoutkår har sammanlagt fem avdelningar: två spåraravdelningar för de yngsta, en stor upptäckaravdelning, en äventyraravdelning och en utmanaravdelning som mest sköter sig själva. Därtill har vi vår ledaravdelning, bestående av ca 20 ledare.

Varje avdelning är uppdelad i patruller (små grupper). En patrull består av fem till åtta medlemmar. I patrullen får scouterna träna sitt ledarskap genom att leda andra som är yngre eller lika gamla. Varje avdelning träffas en gång i veckan, under den ljusa årstiden är vi oftast vid vårt torp, annars träffas vi ofta vid Slaka skola eller i Kyrkliden strax intill.

Kåren har en vald styrelse på åtta personer som träffas ca sju gånger om året. På styrelsemötena diskuterar man bland annat kommande aktiviteter, ledarsituationen och följer upp ekonomin. Kåren har också ett medlemsregister som uppdateras löpande.

Det går åt många funktioner för att få kåren att fungera. Våra stugfogdar organiserar skötseln av torpet, vi har en bokningsansvarig som ordnar med lokaler när vi inte kan vara där, en som arbetar med att ordna bidrag till kåren, en som är ombud för Scoutvaror som ordnar med märken, scoutskjortor och andra scoutprylar. Vi har även en kårutvecklare som ordnar med spännande evenemang för hela kåren, en materialansvarig som har koll på och ordnar med vård av all kårmateriel som tält, matlagningsutrustning, övningsmateriel etc. Sist men inte minst har vi en kassör som håller koll på att pengarna räcker, och förstås en webredaktör.

Alla medlemmar och föräldrar som har möjlighet träffas vid torpet en helgdag per termin och har trevligt under de att vi utför lite större underhåll.

Kåren försöker också ordna med aktiviteter för alla kårens medlemmar och deras familjer minst en gång per år.

Om du vill bli scout eller veta mer om vad scouting är för något så ta kontakt med en ledare eller vår ordförande Henrik Lindståhl så hjälper de dig till rätta.